sunnuntai 9. joulukuuta 2012

On täällä neulottukin

Vaikka viime aikoina on tullutkin esiteltyä lähinnä kortteja, niin on täällä neulottukin. Ei ehkä yhtä intensiivisesti kuin jokin aika sitten, mutta lähes päivittäin kuitenkin.
 


lanka: Drops Alpaca beige (2020) 143 g
puikot: 4.5 mm



Alpakkatunikasta jäi kolme kerää yli ja tottakai halusin käyttää ne mahdollisimman hyvin ettei jäisi jämiä lankalaatikkoon. Huiviksi niitä ajattelin heti, sillä pipoja tuosta määrästä olisi saanut tehdä useamman eivätkä kolme kerää olisi riittäneet mihinkään isompaan vaatekappaleeseen. Ohjetta hain jonkin aikaa, mutta aikaa sitten Ravelryn jonoon päässyt röyhelöhuivi alkoi houkutella kaikista eniten.

Huivi neulotaan ensin sileänä oikeana neuleena tuollaiseksi kaareksi, jossa on kapeammat kärjet. Sitten reunasta poimitaan melkonen määrä silmukoita, joita vielä lisätään ensimmäisen kerroksen aikana, jotta saadaan rypytys aikaiseksi. Päättelyn jälkeen mulla jäi lankaa vain 2 grammaa, jes!




Alpakkahan ainakin aluksi päästää melkoisesti karvaa kuten näkee minun mustasta puserostakin, mutta on se niin lämmintä ja pehmeää eikä ainakaan minun kaulaa kutita. Väristä tykkään kans kovasti ja vähän harmittaa etten vielä tälle talvelle ole pystynyt pitämään sitä tunikaa. Toivoa sopii, että kevätpuolella mahdun siihen.

Jos tällä samalla ohjeella neulon toisen huivin joskus, niin huivin yläreunaan (siis siihen, jossa ei ole röyhelöä) vois neuloa parilla silmukalla ainaoikeaa tai jälkikäteen virkata kerroksen kiinteitä silmukoita, jotta reuna ei rullautuisi.



Kuvista voi huomata hyvin muodostuneen keskivartalonikin tilanteen, johon toivon pikaista muutosta, kiitos.

torstai 6. joulukuuta 2012

Vihreää, tähtiä ja lumihiutaleita

Loppua näille joulukorteille ei nyt tunnu näkyvän. Toivottavasti ette kyllästy.



Alemmassa kortissa nuo 3D-tarrat kuultavat vähän lumihiutaleiden ja merry christmas -tekstin alta, mutta eivät ihan noin pahasti todellisuudessa mitä kuvissa näkyy. Kiva välistä käyttää muitakin värejä joulukorteissa kuin punaista ja tummanvihreää.

tiistai 4. joulukuuta 2012

Kolme punaista

Taittelen itse kartongeista korttipohjat, ja tapanani on leikata ne valmiiksi, jotta sitten kun askarteluinspiraatio iskee, ei tarvitse ensin ährätä niiden kanssa. Nyt kyllä olen ostanut 50 kappaleen pakan valmiiksi taiteltuja valkoisia kortteja kuorien kanssa (joita olenkin käyttänyt ahkerasti joulukorttiaskartelussa). Jemmasta löytyi kolme tummanpunaista korttipohjaa, jotka värin puolesta sopivat hyvin yhteen kuviopapereistani, josta halusin päästä eroon.




Niistä syntyi kolme korttia, jotka eroavat toisistaan vain kuviopaperin koon ja piparireunaisen vihreän paperin suhteen. Melkosen simppelillä linjalla taas mentiin, mutta jotenkin nyt näytti siltä, etten saa enempää tavaraa sopimaan kortteihin. Voi kyllä olla, että pieni pala tuota kuviopaperia vielä jäi, mutta ehkä saan senkin ujutettua johonkin korttiin vielä.

perjantai 30. marraskuuta 2012

Kuusia

Jo viime jouluna tein useampia kuusikortteja. Niin niitä tuli tekastua nytkin muutamat.









Monesti tulee tehtyä pari-kolme korttia yhtäaikaa samalla tyylillä, mutta kuitenkin niin, että ne eivät ole aivan samanlaisia. Tuntuu, että siten saa tehokkaammin käytettyä materiaalejakin kun niitä vanhoja papereita yritän tuhota.

tiistai 27. marraskuuta 2012

Hankalia papereita

Joulukorttiaskartelun aloitettuani huomasin iloiseksi yllätykseksi, että olin saanut edellisvuonna käytettyä jouluaiheisia papereita todella hyvin. Laatikon pohjalta löytyi enää vain muutamia papereita. Siis ihan turhaan olin pidättäytynyt uusien joulupapereiden ostamisesta (ainoastaan kaksi arkkia olen ostanut)

Päätin kuitenkin sinnikkäästi yrittää käyttää niitä viimeisiäkin vanhoja papereita ennen uusien ostamista. Haastetta kyllä riittää, sillä jäljellä ovat ne hankalimmat kuviot ja värisävyt. Tässä yksi niistä: murretun punaisella pohjalla pingviinejä. Tätä samaa paperia on muuten vaaleansinisellä taustallakin..




Multa löytyy todella huonosti muita murrettuja sävyjä papereiden joukosta, joten hankalaksi meni. Sain nyt kuitenkin jotakin aikaiseksi valkoista, vihreää, vaaleansinistä ja ruskeaa yhdistelemällä. Tuota pingviinipaperia vain olisi vielä yksi arkki jäljellä sen sinisen lisäksi. Nyt tarvitaan sinniä. Paljon.

sunnuntai 25. marraskuuta 2012

Pari lumiukkoa

Jouluaskartelulaatikon pohjalta löytyi muutamia melko vanhoja lumiukkokuvia, jotka päätin nyt käyttää pois.



Piparireunaiset ympyrät on leikattu Big Shotilla. Tuota punavalkoista nauhaa ostin alkukuusta Ikeasta. Sitä on 30 metrin rulla, joten sitä raskii käyttää joululahjapaketointiinkin. Taisin käyttää ensimmäistä kertaa lilaa paperia joulukorttiin. Sekin näyttää sopivan ihan hyvin erityisesti harmaan ja valkoisen kaverina.

perjantai 23. marraskuuta 2012

Punaista ja kultaa

Kiitos vielä kovasti äitin villatakin kommenteista - hymyilyttää kovasti ja vähän poskiakin punottaa. :o)

Punaisesta onkin hyvä hypätä seuraaviin juttuihin eli muutamaan valmiiseen joulukorttiin. Taaskaan ei kuvausolosuhteet ole kohdillaan (johtuu varmasti paljolti pimeän lisäksi kehnosta kamerasta), mutta jos näistä nyt jotaki käsitystä sais.




Näissä ei ole muuta eroa kuin vaakasuunnan paperisuikaleilla ja Hyvää joulua -teksteissä. Taustalle sain käytettyä vanhaa lahjapaperia, jota vielä kyllä jäi ihan tarpeeksi. Jotenki kulta värinä on minusta hankala käyttää. Hopea on enemmän minun mieleen.

Joulukorttitehdas on nyt saatu kunnolla käyntiin ja joka päivä näyttää syntyvän useampi valmis kortti. Pitäisi vielä laskea montako korttia olisi tarkoitus lähettää. Postimerkitkin on ostamatta vielä. Joululahjoista puhumattakaan. Viikonlopun aikana voisi viritellä ensimmäisiä jouluvaloja sisälle niin menisi nämä päivätkin vähän valoisammin huolimatta ulkona vallitsevasta pimeydestä.

Rentouttavaa viikonloppua!